Kind en Jongeren Coaching
‘Een coach helpt je weer op weg als je even uit balans bent’
Kinderen opvoeden is topsport. Tijdens het opgroeien komen onze kinderen voor uitdagingen te staan die horen bij het leven. Dit leren voor het leven brengt een kind tijdelijk uit balans. Ze ervaren dan onrust en onzekerheid, piekeren misschien wat meer en kunnen zeker ook zelf meer pieken in hun emoties. Hierdoor leren ze wie ze zijn, ontwikkelen ze zelfvertrouwen, veerkracht, doorzettingsvermogen en flexibiliteit. Maar….
Als ouder is het niet altijd makkelijk om hier bij te staan en naar te kijken. Het vraagt veel geduld, flexibiliteit en vertrouwen van jou in je kind. Je wilt je kind graag helpen deze fasen door te gaan zodat ze daarna weer met plezier en zelfvertrouwen door t leven stappen.
Voor jouw kind is zo’n fase ook niet makkelijk. Soms lukt het hem of haar even niet om er door te komen, ook niet met de hulp van jou als ouder. Dan duurt de onbalans te lang, raakt een kind ontmoedigd en overziet het even niet meer. Op zo’n moment kan het prettig zijn voor je kind en voor jou om de hulp van een kind- en jongerencoach in te schakelen. Iemand die vanuit je kind met jullie meekijkt naar mogelijkheden en oplossingen maar bovenal ook jouw kind stimuleert zelf weer regie te pakken.
Training Mindset
Een leven lang leren…
Iedereen wordt geboren met een sterke wil om te leren, om te ontwikkelen. Heel jonge kinderen zijn al dagelijks bezig met leren; leren eten, praten, lopen etc. Zij doen dit vol overgave en met vallen en opstaan. Ze zijn niet bang om fouten te maken en geven ook niet zo maar op. Heb je wel eens met een tweejarige in discussie gezeten over wie zijn/haar jas aan mag doen?
Vreemd genoeg kan deze passie voor leren en ontwikkelen verdwijnen en lijken kinderen soms hun motivatie te verliezen als het lastig wordt. Dit kan op school zijn maar ook bijvoorbeeld op de sport- of muziek club waar ze bij zijn. Zolang het goed gaat, lijken ze te blaken van zelfvertrouwen, maar als het lastig wordt, haken ze ineens af.
De mindsettheorie van Carol Dweck heeft hier een verklaring voor.
De term mindset staat voor de manier waarop mensen denken over zichzelf en in het bijzonder over hun intelligentie en kwaliteiten. Hierbij kan onderscheid gemaakt worden tussen fixed mindset gedachten en groeimindset gedachten. Vanuit de fixed mindset geloof je bewust of onbewust dat persoonlijke eigenschappen vaststaan. Je bent met een bepaalde hoeveelheid intelligentie en kwaliteiten geboren en hiermee zul je het de rest van je leven moeten doen. Vanuit de groeimindset geloof je juist dat je je hele leven kunt blijven groeien en ontwikkelen. Je talenten en kwaliteiten zijn slechts het startpunt en je kunt steeds verder groeien door je ervoor in te zetten en ervaring op te doen.
Fixed mindset gedachten zorgen ervoor dat je letterlijk vastloopt, je niet vooruit durft te gaan, uit angst voor fouten, door de mand vallen of omdat je ervan overtuigd bent dat het je toch niet gaat lukken.
Groeimindset gedachten zorgen ervoor dat je vooruit gaat, je hebt het vertrouwen in jezelf dat als je ervoor werkt, dingen uitprobeert, van je fouten leert, je steeds een stapje verder komt.
Zeg je: Ik kan het niet! Of zeg je: Ik kan het nog niet.
Probeer het maar eens uit en zeg het tegen jezelf. Welk verschil voel je?
Dit kleine woordje NOG geeft enorm veel ruimte om te groeien. Je kunt of weet iets nog niet, maar dat is niet voor altijd. Het geeft jezelf de rust en de ruimte om onderweg te mogen zijn. Ruimte om fouten te maken en het weer opnieuw te proberen. Fouten maken betekent niet dat je faalt. Ze horen bij een leerproces. Van de fouten krijg je informatie hoe je iets beter niet kunt doen of aanpakken. Ook ontdek je wat wel werkt. Door deze informatie te gebruiken, leer of kan je iets steeds een beetje meer of beter.
In deze training leer je om vaste mindset gedachten bij jezelf te herkennen. Je leert hoe je ze om kunt buigen naar groeimindset gedachten. Daarnaast ontdek je ook welke gevoelens er bij leren kunnen horen. En vooral, hoe je daarmee om kunt gaan.
Scholen
Voor een school kan het een flinke uitdaging zijn om hoogbegaafde leerlingen te begeleiden. Soms is er op de school niet genoeg expertise en is er behoefte aan meedenken over compacten, verrijken en een aangepast programma voor de leerling(en). Of er zijn een aantal leerlingen die wat anders nodig hebben maar is er geen leerkracht/docent om zo’n peergroup te begeleiden. En soms maakt de school al zo onderdeel uit van het systeem, dat er behoefte is aan een frisse blik van buitenaf die mee kan kijken naar de behoefte van het kind, de school en de ouders.
Daarnaast is de mindset training een mooie training die ik op scholen kan inzetten. Deze training is geschikt voor alle kinderen en pubers.
Voor coaching en begeleiding op scholen maak ik graag een offerte op maat.